Äppelmosbullar

25 g jäst
50 g margarin eller smör
1 ½ dl mjölk
Smula jästen i en degbunke. Smält matfettet och häll på mjölken. Häll över jästen och rör tills den lösts upp.
2 krm salt
3 msk vit sirap
Tillsätt salt och sirap.
3 ½ - 4 dl vetemjöl
Blanda i mjölet lite i taget med maskin eller för hand.

Fyllning:

1 dl äppelmos
1 tsk vaniljsocker

Garnering:

hackad mandel/pärlsocker/kokosflingor



 

 Klicka ut degen i bullformar. Ställ dem på en plåt.
Gör en grop i mitten på bullarna. Smaksätt äppelmoset till fyllningen med vaniljsocker. Lägg på fyllningen i gropen på bullarna. Låt jäsa i 30-40 minuter utan bakhanduk eftersom fyllningen är kladdig. Pensla ev. bullarna med uppvispat ägg. Strö över hackad mandel eller pärlsocker eller kokosflingor efter smak. Grädda bullarna mitt i ugnen i 250°C, ca 8 minuter. Låt dem kallna utan bakduk på galler.


Bullarna går bra att frysa.
Bakat och Klart! | |
#1 - - petra:

Hej.
Vet inte riktigt hur jag hittade hit men jag är väldigt glad över att jag gjorde det.
vilka goda o mumsiga recept du lägger in..
jag som älskar att fika o kolla på recept har ju hittat ett perfekt ställe .
mvh petra westermark

Upp