Sommartårta (fryst)



400 gr färska eller frysta lättsockrade hallon (givetvis kan dessa bytas ut mot ex blåbär el dyl)
4 dl vaniljsås
100 gr små maränger (eller ett botten) 

Tina de frysta hallonen eller skölj och rensa de färska. Spara ett antal till garnering (dekoration). Vispa vaniljsåsen hård med elvisp i en bunke och rör sedan i hallonen med en slev. Häll i hälften av hallonsmeten i formen (rund med avtagbara kanter).
Lägg marängerna ovanpå. Häll resten av smeten över marängerna. Täck över formen med plastfolie och ställ tårtan i frysen. Låt den stå i frysen i minst 4 timmar. Ta ut den ur frysen, lossa tårtan från formen och lägg den på ett tårtfat.
Dekorera tårtan vackert med bären! Tänk på att låta de frysta hallonen/bären som du sparar till garneringen tina. Lägg dem i ett durkslag som du sätter över en bunke, så rinner en del vätska ur och det blir lättare att garnera tårtan med fina och fasta hallon/bär. 


image76

Jag har ett litet tips till denna sommartårta. Jag krossade digestive kex och gjorde ett botten av de, ca 1/2 paket eller så tjockt som man önskar. Jag pudrade kakan med florsocker då jag tycket den blev nog så syrlig med osockrade/lättsockrade bär.

OBS!!! Vaniljsåsen bör vara ganska tjock annars blir den rinnig när den tinar!
Tårtor/kakor | |
#1 - - Kinna:

Vilket enkelt recept, det gillar jag!

#2 - - MatVaruGajden:

Det behövs sannerligen inte mycket för att det ska bli gott! Super med recept där man slipper inhandla tio olika ingredienser.Tack för det!

Upp