...börjar med att dricka the gjort på BRÄNNÄSSLAN =) Jag köpte ett paket på hälsokosten igår, ca 45 kr. Jag har inte testat de för jag tror inte att de smakar så j-a gott men nyttigt är de ju....

Brännässlan verkar sammandragande på huden

Växten är astringerande och kan hjälpa mot fet hud och dra samman huden. Tvätta med te gjort av de torkade bladen.

Brännässla mot trasiga naglar

Den kan hjälpa mot naglar som lätt går sönder genom att den innehåller kalcium, magnesium, kalium och kisel. Andra mekanismer kan spela in.

Brännässla som vitamin- och mineraltillskott

Brännässla har ofta använts på våren för att hjälpa till med att fylla på med vitamin- och mineralförråden. Särskilt gäller detta C-vitamin.

Brännässlan är urindrivande

Brännässla är urindrivande och har effekt mot urinvägsinfektionen. Ofta anses den verka rensande på blodet.

Att behandla acne med brännässla

Ofta kan brännässla ha effekt vid acne. Orsaken är okänd men kan ha att göra med mineralerna eller den mer ospecifika "blodrensande" effekten. Alternativt kan det bero på att brännässla innehåller östrogenliknande ämnen.

Rötterna mot förstorad prostata

Roten av brännässlan kan användas för behandling av förstorad prostata. För denna användning finns det stöd hos moderna studier.

Antihistamin effekt av brännässla

Brännässla kan ha effekt mot allergier och astma. Det har visats att brännässla har kan potentiera antihistamin.

Övrig användning av brännässla

Brännässlan är lätt cirkulationsstimulerande. Traditionellt har den använts som mjölkdrivande. Vid giktsjukdomar har den utrensande och vätskedrivande effekten ibland en positiv effekt. Anses blodrenande.



Mina naglar är tunna och sköra så jag tänkte hjälpa dom invärtes med att få i mig lite mera mineraler och utvärtes använder jag nagelolja och min nagelkur från OPI =)

Kommentera

Publiceras ej