Rulltårta

Rulltårta är underskattat, man kan göra så mycket gott med detta enkla recept. Enkla "vanliga" rulltårtor med smak efter begär och goda bakelser.

3  ägg
1.5 dl strösocker
Vispa ägg och strösocker poröst.

2 msk mjölk
Tillsätt mjölk

2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Blanda vetemjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten.

(strösocker till rullning)

UGN; 250 grader


Bred ut smeten på ett bakplåtspapper på en bakplåt.

Grädda, i cirka 5 minuter.

Sockra ett bakplåtspapper och stjälp upp kakan upp och ned. Bred på önskad fyllning ex sylt o bär.

Lossa försiktigt bakplåtspappret från tårtbotten och rulla ihop tårtan hårt.
Skär upp i bitar!

CHOKLADRULLTÅRTA

3  ägg
1.5 dl strösocker
Vispa ägg och strösocker poröst.

50 gr smör - smält!
2 msk mjölk
Tillsätt mjölk och smör

1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 dl kakao
Blanda vetemjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten.

(strösocker till rullning)

UGN; 250 grader

Se tillvägagångssättet ovan...

TIPS! ag brukar fylla denna chokladrulltårta med ett tunt lager hallonsylt eller rårörda och sockrade hallon och fylla med chokladpudding. Jag skär upp i bitar och spritsar grädde på och garnerar med hallon *S* Supergott. Ibland byter jag ut hallon mot mosad banan.

Tårtor/kakor | |
#1 - - Jenny - Smultronsaft.se:

Åh rulltårta, så lätt att göra och sååå gott! Kanske skulle ta och baka en...

#2 - - Jean:

hej,



såg att du liksom jag, har många järn i elden.

Välkommen att ta en titt i min blogg då å. Jag skriver en info- och frågeblogg kring svåra hudproblem och medicinsk hudvård, samt lägger upp mina dagsmakeuper och lite annat skoj och läsbart!





MVH

Jean

#3 - - Elina:

Wow jag har inte ätit rulltårta på flera år... Gud så sugen jag blev nu!!!

Upp