Karta

...min resa genom Finland och slutmålet Tammerfors. Det ligger ca 20 mil norr om Helsingfors och ca 60 mil söder om Tornio som angränsar till Haparanda. Det ligger i ett landskap som heter Birkaland. Tammerfors är Finlands tredje största stad med lite över 200 000 invånare.


Tornet i bakgrunden är ett utkikstorn som man från de flesta håll i Tammerfors såg och det blev mitt riktmärke under mina dagar där. Den ligger i ett nöjesfält i området Särkänniemi som jag tror att även nöjesfältet kallades, ett Gröna Lund i Tammerfors eller Tampere på finska.

Detta är Johanneskyrkan/Domkyrkan i Tammerfors som vi passerade ett antal gånger och det är en stenkyrka som är otroligt vacker.

Tammerfors paradgata heter Hämeenkatu och är jätteläcker med kullerstenar

Jag träffade Bingos värdfamilj i Finland här på ett Spa hotell var de avverkade 2 semesterveckor och jag skämdes över att jag "störde" dom mitt i deras lyxsemester men det kunde inte hjälpas. Jag kan inte välja när min tik ska löpa. Men gissa om jag var avis när jag kom dit!!!!! De var otroligt vackert där utanför hotellet och inne i hotellet.

Turistbyrån har en hel del mer info *LER* och bilder. Men jag kan verkligen rekommendera en långweekend till denna otroligt gästvänliga och fina stad!

Tyvärr hann jag själv inte fota något mer än Särkänniemis torn *LER*

Detta var min uppsats om tammerfors *LER*

Kram

Kommentera

Publiceras ej