Jag har sett på ett par program om överviktiga personer (i detta inlägg kommer jag att skriva feta istället för överviktiga bara för att de är mindre bokstäver!)

Jag sitter stum när jag ser på detta program! De är många av de feta som anser att den enda utvägen är operation. De har inte ens försökt gå den naturliga vägen. De börjar banta med puöver först när de ska opereras eller ett tag innan.

Man är väl överviktig av en orsak. Man har ätit för mycket och rört på sig för lite!!!!!!!!!! De är väl ingen hemlighet!

Sedan får man väl tänka på vad orsaken till att man ätit mer än man förbrukar är, vissa tröstäter, vissa äter för att de är gott, vissa firar med mat osv osv osv

Men HALLÅ!!!!! Finns de ingen i deras omgivning som kanske "varnar" dom "du, har du kanske gått upp lite i vikt?? de är ju inte så bra!" eller nåt!????

Jag hade då haft ett snack med mina vänner, familj, wse, om de hade börjat lägga på sig alldeles för mycket!! De är ju snällt gjort om man tänker på livet som fet!


Jag skulle aldrig tillåta mig själv att bli rund/tjock/fet! Jag skulle verkligen inte må bra psykiskt om jag skulle haft en "undersida" på magen =(

Jag skulle inte ens tillåta de för lättjans skull, alltså för att de är enklare och snabbare att gå på pizzerian och köpa "dålig" mat än att laga en måltid!

Att fixa egna måltider innebär planering! Vad ska man handla, när ska man handla, vad ska man äta, vad kan man förbereda osv osv

Svaret är; LISTA

1: Skriv en lista på vad du ska laga för mat för kommande vecka. Detta för att man inte ska få hjärnsläpp och inte komma på annat än ex pizza ha ha Köp en bra kokbok med recept för vardagen där får man många bra tips och mnga va recpten kan man ändra så de passar en själv och vad man gillar =) PERFEKT!

2: Skriv en lista på vad du behöver handla, dubbelkolla med matsedeln du precis har gjort!

3: Handla! Ta bilen till stormarknaden och shoppa loss! Har du ingen bil så låna en eller gå in på internet, många stormarknader har hemkörning så man behöver bara sitta och klicka i vad man ska beställa =) Man får otroligt bra varor ur frukt o kött disken trots att man inte plockar själv.

4: Förbered så mycket som de går och packa i plastlådor i kylen.

Ett tips; gör en extra portion av allt då har du en lunchlåda till jobbet dagen därpå =) Då slipper du irra runt och gå på första bästa hampisrestaurang för att mätta magen.

5: Köp frukt! istället för att dra i halva paketet med chips som står kvar i skåpet efter helgen så ät frukt och kasta den äckliga chipspåsen!


Vad gäller motion så är de EN TIMME som behövs per dag i ditt liv!

KLIV UPP EN TIMME TIDIGARE (ja, lägg dig en timme tidigare!!!) och ta den där sköna morgonpromenaden innan frukost! Kom hem pigg o fräsch och väck familjen med frukost på bordet =) Hur mysigt som helst!

En timme av ditt liv är allt du behöver offra... Lägg dig en timme tidigare, skippa alla Seinfeld och CSI på kvällen och lägg dig istället, kliv upp en timme tidigare och hoppa i träningsdressen och ut o promenera!!!!

Ta gärna cykeln till jobbet så förbrukar du extra energi....


De är inte svårt! De första 1-2 veckorna är säkert jobbiga och annorlunda men får man in de i rutin så kommer de bli jättebra!!!!!

Jag menar inte att alla ska se ut som supermodeller bara leva nyttigare och må bra och slippa övervikten! Äter man mycket pga depression så kanske man bör söka hjälp för vad de är som tynger ner en i själen!!!!

De kan ju inte vara speciellt skönt o trevligt att låren skrapar i varann när man går, att man har en undersida på magen, att man inte kan handla kläder i alla butiker, att de fladdrar i gäddhänget osv osv De vet jag för efter Nova vägde jag nästan 30 kg för mycket!!!!


30 kilo! ALLT är borta, de tog ett år, ca...

Kommentera

Publiceras ej