Jag har valt ett grått garn! Med 4;ans stickor som jag valt här blir det en stor small/Liten medium... Sticka 3 är perfekt till en bra small storlek =)

 Jag lägger upp 44 maskor...

 Jag stickar resårstickning så många cm som jag vill att skaftet på vanten ska ha. Jag har bestämt mig för att de ska vara 7 cm.
Det går givetvis att göra dessa så långa eller korta som man vill ha dem.

 7 cm =) Skaftet är klart!

 Jag stickar 4 räta varv efter resåren och sätter en markering på sticka 3 (maska 3) för ökningen av tumkilen på höger vante och på sticka 2 (maska 8) på vänster vante. Första ökningen (i detta mönster) är 1 extra maska så man har 12 maskor på stickan, sticka 2 räta varv öka en maska (i maskbågen så att det inte blir hål!) sticka en rät maska och öka ytterligare 1 maska, nu har du 14 maskor på stickan och 11 på de övriga... Sticka 2 räta varv innan 3 ökningen...

 Som markör använder jag ett gem men använd fantasin, det kan vara egentligen vad som helst =)

 I 3 ökningen ökar man en maska, stickar 3 räta och ökar en ytterligare, nu har man 16 maskor på stickan och 11 på de övriga! Sticka 2 räta varv innan 4 ökningen... Fortsätt tills det är 20 maskor på stickan och 11 på de övriga... Öka alltså maskorna i maskbågen mellan 2 maskor så att det inte blir hål...

 De 9 maskor som man ökat sätter jag på en tråd för att senare göra tummen! Jag sätter maska nr 10-19 på tråden. maska 20 (sista maskan på stickan sparar jag på stickan!)  Jag gör 4 nya maskor så jag har 15 st på "tumstickan" nu och stickar klart vanten.

 

Tummen fixar vi sist och den går fort, jag stickar 2 eller 3 varv då den inte ska vara sluten... Det är ju en torgvante =) 

 Så... Bara att sätta igång med tummarna men de tar jag en annan dag =) Det tog mig 2 kvällar efter jobbet att sticka ihop dessa och det är absolut inte svårt. JAG är ju nybörjare och klarade detta galant! Jag har ALDRIG stickat vantar tidigare så...








Kommentera

Publiceras ej