Smörgåstårta

Fyllning 1;

Leverpastej med gurksmak
Mimosasallad, rör ihop med leverpastejen

Hårdkokta ägg-Skär upp i småbitar och strö över mimosa/pastejlagret

Fyllning 2;

Citronmajonnäs
Grädde
Baconost
Rökt Skinka

Rör ihop! Bred över bottnet

Täck hela tårtan med grädde och på sidorna brukar jag sätta salladsblad eller skinkhalvor

Jag garnerar med Gurka, Tomat, Räkor, Citronklyftor, Dill, Äggklyftor (men använd fantasin)

Det finns färdiga tårtbotten att köpa till smörgåstårta men ett smakförslag är att använda sig av FOCCACIA, jättegott!
De bottnar man köper har ofta en tendens att vara ganska tjocka vilket gör att tårtan blir väldigt hög =jobbigt! Dela varje botten på hälften och placera dessa brevidvarann så får du en dubbelt så stor tårta och på höjden blir den då =normal!

Ost använder jag aldrig i garneringssyfte då jag anser att den torkar och blir "plastig" så jag undviker det.

Jag brukar servera LAX vid sidan av tårtan av olika skäl, ett skäl är att jag tycker det mesta i tårtan får en smak av lax, ett annat skäl att det inte är så många som vill ha lax på tårtan då det finns räkor. Men att servera vid sidan om tårtan fungerar utmärkt!


Smörgåstårta




Tårtor/kakor | |
#1 - - Anonym:

åå jag är helt facinerad av era tårtor... Mvh viktr

#2 - - Anonym:

åå jag är helt facinerad av era tårtor... Mvh viktr

Upp