Finskt Bröd

2 limpor eller 20 bullar
Ugnstemperatur 200 - 225º

50 g jäst
5 dl filmjölk
1½ dl sirap eller honung
2-3 tsk anis eller fänkål eller brödkrydda
12-13 dl mörkt lantbrödsmjöl eller Fyra sädesslag (färdig mjölblandning)

Dela sönder jästen i en bunke. Ljumma filmjölken till 37°C (fingervarmt). Rör ut jästen med lite av filmjölken. Tillsätt resten av filen, salt, sirap eller honung, ev kryddor och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs under bakduk 45-60 min.
Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.Stora bröd:
Dela degen i 2 delar och forma till runda bullar. Pensla dem med vatten och rulla dem i mjöl. Lägg dem på plåt, smord eller med bakplåtspapper. Jäs under bakduk ca 30 min. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min i 200°C. Låt bröden svalna på galler under bakduk.Portionsbröd:
Dela degen i 2 delar och rulla dem till längder. Skär varje längd i 10 bitar. Rulla dem till bullar. Lägg dem på 2 plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Platta till bullarna med mjölad hand och nagga dem med gaffel eller brödnagg. Jäs dem under bakduk ca 30 min.
Grädda i mitten av ugnen ca 10 min i 225°C. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.Om man gör ett stort bröd av hela degen blir gräddningstiden ca 50 min.
Bröd | |
#1 - - Jukka:

Hej! Finskt bröd är generellt alltid osötat. (Annars verkar detta bröd gott...) /Jukka

Upp